hjælp til opsætning af mySql

Hjælp andre eller få selv hjælp til problemer eller spørgsmål omkring alt der har med Apples produkter at gøre.
16 indlægSide 1 af 21, 2

hjælp til opsætning af mySql

Indlægaf iHaltså » 06/04 2006, 17:51

På et tidligere tidspunkt har det lykkedes mig at få mySql installeret på en tidligere Tiger - og endda fået et par databaser til at funke.

Desværre, fordi jeg har meget lidt kendskab til Terminal'en fik jeg nok lavet noget rod med opsætningen og har siden ikke kunnet få det til at fungere - heller ikke ved re-installeering af system.

Jeg har hentet install-filerne på de anbefalede sider og, så vidt jeg kan overskue det, brugt de terminal-kommandoer som der foreskrives.
Så eet eller andet gør jeg jo nok forkert.

Derfor vil jeg spørge om der er en "haj" herinde, som evt vil hjælpe mig igennem opsætningen. (Det behøver ikke at være gratis)

Jeg har en af de nye iMac Dual Core med Tiger 10.4.6. Og mit mål er at kunne sætte en php-webside op på min lokal-server og teste den inden jeg går igang med at lægge den ud på en rigtig server (kan køre php og mySql)

Selvom jeg allerede har været igennem den tidskrævende proces at from-scratch installere system - og alle de andre programmer (Åååhhh!)- så er jeg villig til at gøre det igen, hvis jeg kan få mySql til at funke.

vh
Johan
iHaltså offline

sv: hjælp til opsætning af mySql

Indlægaf Torben Seebach » 06/04 2006, 20:00

brug MAMP istedet. Det er et simpelt setup med alt du behøver. Ingen terminal, alle filer og mapper er placeret i din applications mappe og nemt tilgængelige.

http://www.mamp.info/
Torben Seebach offline

sv: hjælp til opsætning af mySql

Indlægaf DJ » 06/04 2006, 20:54

Det tog mig mindre end 30 min at få MySQL og PHP op at køre, hvilke fejlmeddelelser får du?
DJ offline

osse her den første gang

Indlægaf iHaltså » 06/04 2006, 23:37

Ja, det gik smadderlet den første gang. Men nu får jeg den meddelelse (nr 2002):

Fejl

MySQL returnerede: Dokumentation
#2002 - Serveren svarer ikke (eller den lokale MySQL server's socket er ikke korrekt konfigureret)

Eet eller andet sted synes jeg at jeg har læst at Tiger 10.4 får placeret modulet i en anden mappe - selvom jeg ikke lige kan huske hvor...

Når jeg i terminal (re)starter mySql så kommer den med meddelelse om at mySql kører.

Men jeg aner ikke noget om sockets, og hvordan man ændrer ved dem

Tak for respons!
iHaltså offline

det vil jeg prøve

Indlægaf iHaltså » 06/04 2006, 23:38

tak for forslaget!

Jeg vil kigge ind på siden og se om det kan hjælpe mig.
skal nok lige vende tilbage og rapportere.

vh
Johan
iHaltså offline

sv: osse her den første gang

Indlægaf DJ » 07/04 2006, 03:17

Hvis det er MySQL og PHP og MySQL.sock, er det næsten helt sikkert dette du skal bruge
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301457
DJ offline

tak, det vil jeg prøve

Indlægaf iHaltså » 07/04 2006, 12:19

måske var det denne side, jeg vagt kunne huske...

;-)
iHaltså offline

forklaring?

Indlægaf iHaltså » 08/04 2006, 13:42

Den side, som der henvises til, skriver:

To change the location where MySQL creates its socket file, do this:

1. Open your preferred text editor and create a plain text file.
2. Type this text (on two lines as shown):

[mysqld]
socket=/tmp/mysql.sock

3. Save the file as: /etc/my.cnf

To ting jeg ikke helt forstår:
Kunne text-editor'en være TextEdit eller BBEdit? - eller skal det være en af de i Terminal indbyggede? (har meget lidt kendskab til det)

Selve det at arkivere en fil med "/"-tegn i er lidt mystisk for mig. Hvis jeg arkiverer den som den titel, der er angivet, får jeg blot en "bash: Command not found" i terminalen, når jeg skriver det næste:

To change the location where PHP looks for the socket file, follow these steps:

1. In Terminal: sudo cp /etc/php.ini.default /etc/php.ini
2. Open /etc/php.ini in your preferred text editor.
3. Find the [MySQL] section, and change the mysql.default_socket directive:

; Default socket name for local MySQL connects. If empty, uses
the built-in
; MySQL defaults.
mysql.default_socket = /var/mysql/mysql.sock

For mig virker det som om der er underforstået et eller andet i den forklaring - som jeg altså ikke forstår.

- kørt lidt fast.

Er igang med at prøve på at forstå lidt af Terminal-sproget gennem Phil Sherry's bog, "Mac OS X Web Development"
Men det er squ lidt pebret for en novice for mig!

vh
Johan
iHaltså offline

det ser ret nemt ud

Indlægaf iHaltså » 08/04 2006, 13:47

- jeg har dowloadet MAMP og fået det til at køre på no time. Kan også få kontakt via phpMyAdmin gennem MAMP, og oprette databaser.

Men der går nok nogen tid før jeg forstår hvordan jeg fortæller de enkelte websider hvor de skal lede efter databasen

vh
Johan
iHaltså offline

sv: forklaring?

Indlægaf Thomas von Eyben » 08/04 2006, 15:01

Alle teksteditorer kan bruges, blot du sikrer dig, at det er TEKST-formatet der skrives og ikke fx RTF-formatet

"/" er ikke en del af filnavnet, men indikerer at der er et nyt niveau - altså en ny mappe'
Harddisk/Mappe/Undermappe/filnavn.txt

filnavn.txt ligger i mappen Undermappe der ligger i mappen Mappe der ligger på disken Harddisk
Thomas von Eyben offline

Næste
16 indlægSide 1 af 21, 2