Hold dig fra den nye Mac mini

Her kan du placere tråde som ikke passer ind i andre kategorier.
8 indlægSide 1 af 1

Hold dig fra den nye Mac mini

Indlægaf R. Jørgensen » 06/01 2012, 13:11

Har du et Philips TV skal du holde dig langt fra den nye Mac Mini. De kan ikke sammen (via HDMI) og Apple er ligeglade og afviser at løse problemet. Når maskinen har været tændt 15-30 minutter bliver farverne nærmest negative. Surt at ofre 6000 på noget der ikke kan bruges. Eplehuset som har forsøgt at hjælpe i denne sag har flere eksempler på netop dette problem. Min gamle (2,26 GHz) mini kørte perfekt på samme TV, så den nye har tydeligvis et problem. Her bliver der så en Mini til salg, har sværget til Mac siden 84 - nu er det slut.
R. Jørgensen offline

Re: Hold dig fra den nye Mac mini

Indlægaf stls » 06/01 2012, 13:38

Søgte lidt... måske dette virker. Held og lykke.
Åbn Terminal og skriv:

cd /System/Library/Displays/Overrides/DisplayVendorID-410c/

sudo mv DisplayProductID-0 DisplayProductID-0.old

- Sluk Mac'en
- Hiv strømstikket ud
- Vent et halvt minuts tid
- Isæt strømstikket
- Vent et halt minutes tid og tænd for Mac'en
stls offline

Indlægaf iMacErik » 06/01 2012, 14:31

Du har ret i at der er flere meldinger om problemer, men der er også fornuftige forslag til forklaringer - der tales bla om at den feedback som en skærm/TV giver til Mac'en kan give sig ud for "noget andet" så Mac'en sender sRGB i stedet for ren RGB med forkert farverum til følge etc etc. Nogle løser det ved at gå i TV'ets set-up og fortælle hvilken type signal der er på den benyttede indgang.

Jeg har ikke selv problemer med min nye Mini, men fx måtte min søster og svoger ind i set-up på deres Samsung for at få hul igennem fra en MacBook med HDMI. Desværre er ikke alt Plug-and-play.

Jeg er faldet over et indlæg i en tråd på apple-discussions .. aller sidste indlæg lyder ret fornuftigt.

https://discussions.apple.com/message/16030831#16030831

Her er en hurtig google oversættelse af indlæg:

Re: HDMI til TV Display til nye Mac mini VIRKER IKKE
Aug 27, 2011 08:02 (som svar til John Beatty1)

Jeg har brugt MacMini'er til kommerciel digital skiltning/videokonferencer i en del tid efterhånden, og alle med HDMI-udgang. Cirka en tredjedel er på Lion de andre er stadig på Snow Leopard. Her er hvad jeg har opdaget.

Toshiba og LG fjernsyn er generelt pålidelige,
Samsung og Philips generelt ikke,
Panasonic, Sony, Sharp & Viewsonic virker alle, sommetider med en smule arbejde fra mig.

Kabler er vigtige (kig altid efter kompatibilitet med HDMI revision 1.3 eller større (1,4 foretrukket), spild ikke dine penge på eksotiske mærker, overhold afstands begrænsninger. Generelt sender jeg HDMI signalet trådløst (lønomkostninger for at tilføje ledninger til et eksisterende rum kan være meget høj), så jeg er begrænset til max 50 ft, samme som med en ledning.

LÆS TV MANUAL, find ud af, hvilke HDMI valg dit tv besidder, er der en 'parallel' lydindgang til rådighed for de gange, hvor dit signal stammer fra MDP eller DVI.

Nogle TV fungerer bare ikke godt, begræns dit tab og få et andet, når du står med dette problem.

PS så lige der kom svar fra stls mens jeg skrev - spændende om det virker
iMacErik offline
Geografisk sted: Mørkøv, Holbæk

Indlægaf jesperkrogh » 06/01 2012, 14:49

et tydeligt eksempel på at man kan blæse alt op... hvis man vil... en forbruger som oplever noget der ikke virker (men som der måske er en løsning på) og straks vil man ikke bruge Apple produkter længere? hvis du har været Apple bruger siden 84 så er det mig uforståeligt at der ikke "skal mere til"... ikke at jeg ikke kan forstå det kan være frustrerende at bruge penge på noget som umiddelbart ikke virker, men alligevel... hvis nogle af løsningerne virker, så kan det jo være man lige har været hurtig nok til at skyde Apple i skoene... dermed ikke sagt at Apple er fejfrie...
jesperkrogh offline

Indlægaf sorteper » 06/01 2012, 21:10

Hvorfor er det mini'en/Apple der er noget galt med..?
Kunne det ikke være et problem der skulle løses i Philips regi?

Der har tidligere være problemer med KIngstons klodser, men Apple løste det for dem selv om det ret beset ikke var 'deres problem' at de ram moduler kingston selv havde certificeret til Apple's produkter ikke virkede optimalt.

Men igen, man vælger jo selv hvordan man ønsker, at opfatte tingene...
Nogle vælger at se det som uoverskuelige problemer, andre som en noget der kan findes en løsning på.
sorteper offline

Indlægaf R. Jørgensen » 08/01 2012, 15:12

Tak for al respons. Godt være jeg har overreageret, men det er temmelig surt når man spenderer 6000 på noget som viser sig ikke at kunne anvendes til formålet. Specielt når den tidligere model kørte fantastisk. Jeg har ikke tidligere rodet med "terminal" hvad sker der og kan man "resette" igen hvis det ikke fungerer ? På forhånd tak for al hjælp.....
R. Jørgensen offline

Indlægaf R. Jørgensen » 09/01 2012, 15:39

Tjae, når man nu har haft modellen før på samme TV uden problemer, er det (som alm. bruger) nærliggende at tro den nye model også vil fungere og mindst lige så godt især når begge enheder har HDMI. Jeg ved så heller ikke hvordan jeg skulle kunne undersøge på forhånd om netop mit TV og Minién ville fungere sammen. Og jo,- min første Mac var en lille alt i et maskine med sort/hvid skærm fra 1984 med 1 Mb ram og 20 Mb harddisk og håndtag i ryggen. Software hed bl. MacWrite og Macdraw. Scanner gerne kvitteringen og mailer den til dig min ven. Jeg har haft et glimrende Mac-liv siden uden nogensinde at have behov for "terminal", så jeg havde haft lidt mere glæde af din hjælp i stedet for dine hånlige kommentarer. Men det er da dejligt at din kombination virker, tillykke med det. Husk blot at der er mange Mac brugere derude som blot er "brugere" og har valgt Mac netop fordi de måske ikke lige gider at rode med kryptiske koder eller fordybe sig i alverdens teknik.
R. Jørgensen offline

Indlægaf R. Jørgensen » 10/01 2012, 20:35

Jeg har EyeTV hybrid, men bare maskinen er tændt laver den fejlen. Mit TV er Philips 32PFL7404H. Det ser ud til der er et par stykker mere der ikke lige har googlet inden de gik på indkøb, her er det Apple Tv der heller ikke duer på flere kendte TV fabrikater: https://discussions.apple.com/thread/26 ... 0&tstart=0
R. Jørgensen offline

8 indlægSide 1 af 1